onsdag 12 februari 2014

skör

Jag skulle kunna bli vacker. Se någon annan i spegeln, se mig själv där istället för någon annan. Vart tog jag vägen? tänker jag varje gång jag står framför spegeln i hallen. Du sa sträck på dig, när jag redan gjorde det. Du sa ät inte det där och jag lade tillbaka bullpaketet i skafferiet. Jag sa att jag inte kunde hjälpa att jag såg ut såhär, jag fick en medlidande blick och sen blickade du ner i aftonbladet igen. När jag sa att jag inte fick över byxorna över låren böjde du på dina ögonbryn. Jag förstod inte först, men nu är det solklart. Acceptans.


--------


Jag gick ut och tände ännu en cigarett. På vår vackra bro står finska svordomar och på räcket hänger hänglås med inristade namn. Det blåste inte den kvällen. Jag njöt av tystnaden. Såg gatlyktorna speglas i vattnet. Jag blundade, satte cigaretten mot mina läppar och drog in ett djupt andetag och trycket över bröstet släppte. Andades ut och röken från mina lungor kom ut. Jag böjde mig över räcket och jag såg ett mörker. Jag tänkte att det inte var långt ner, vad händer om jag skulle slukas nu av mörkret? Det var så nära mig. Men jag böjde mig tillbaka, tog ett bloss till och andades ut. När jag inte längre kunde ta ett bloss till utan att bränna mig, fimpade jag under skon och gick hem. Hoppades att ingen skulle känna lukten av rök. Eller märka att jag ens hade klivit innanför tröskeln.




gabriel - kodaline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar