onsdag 19 mars 2014

jag fann en poet, en äldre man

... Jag kan inte låta bli att tänka på att om hundra år är en nutid. Och att jag nu lever i min nutid blir en dåtid. Men det är tankar som ger huvudvärk. 


Idag gick jag till biblioteket, lånade en ny bok av Nils Ferlins diktsamlingar. Trots skulden på åttiofem kronor på stadsbiblioteket gav bibliotekarien mig ett varm leende och sa att det var okej att låna en ny bok, men att jag var tvungen att betala tillbaka min skuld nästa gång jag kom tillbaka. Jag tog min bok och la den i min tygpåse och gick raka vägen till busskuren. När jag kom fram fanns en ledig bänk, jag satte mig där och drog upp boken från tygpåsen och förundrades över hur Nils Ferlin fann så många välskapta meningar.


"... det samtal blir det bästa
tror jag, när man pratar ensam"
- Nils Ferlin, Med många kulörta lyktor 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar